Vi tar tag i branschens exkluderande jargong – nu ska vi ”Sila Snacket”

8 sep 2021, 07:50
Vi storsatsar nu på vårt jämställdhetsarbete. Under devisen ”Sila Snacket” ska vi arbeta för att sudda ut de delar av jargongen som skapar osunda arbetsmiljöer i branschen, både internt och i branschen i stort.

- Byggjargongen kan vara helt fantastisk med kreativa ordvitsar och roliga smeknamn men det finns också många element i den som är både exkluderande och diskriminerande. Det stöter bort personer från branschen, gör att människor mår dåligt i den eller hindrar personer att söka sig till den. Det är inte ok och det ska vi göra någonting åt, berättar Johan Edlund, vd på TL Bygg.

Med märket Sila Snacket vill vi göra det enkelt för både individer och företag att ta ställning och bidra till förändring på sin arbetsplats. Det ska fungera som ett verktyg som är lätt att ta fram när det behövs och ge självförtroende till den som använder den.

- Tanken med märket är tvådelad. Den ena delen är att det ska vara enkelt att som individ ta ställning mot något som man faktiskt inte tycker är ok. Den andra är att det ska fungera som ett verktyg för att göra det vara lite enklare att säga ifrån när snacket går för långt, för det är inte alltid lätt. Särskilt inte i byggbranschen. Vi hoppas och tror att det många gånger komma räcka med att peka på märket för att få till en förändring där och då, fortsätter Johan Edlund.

För att implementera budskapet med märket och arbeta med frågorna internt har vi anlitat genusvetaren och före detta snickaren Charlie Klang. Han kommer under hösten att tillsammans med medarbetarna på TL Bygg arbeta fram verktyg och arbetssätt för att säkerställa att de är en arbetsgivare där alla känner sig välkomna och vågar vara sig själva. Och som står upp för märket.

- Jag slutade själv i branschen på grund av jargongen i branschen och jag vet att många med mig har gjort detsamma. Vi vet dessutom att det är många som mår dåligt i den och funderar på att lämna den samtidigt som det finns dom som väljer bort branschen p.g.a. av jargonger och exkluderande attityder. Att TL Bygg tar ett sådant tag i de här frågorna är verkligen ett steg framåt för hela branschen och otroligt inspirerande för mig personligen, säger Charlie Klang.

Vår förhoppning är att Sila Snacket blir något som sprider sig och används av till exempel andra företag, skolor och personer som verkar i främst bygg- och fastighetsbranschen.

- Alla är välkomna att använda märket, både individer som vill ta ställning och företag som vill införa det företagsövergripande. Det här är inget TL Bygg-märke utan något som kommer leva sitt eget liv och med ett budskap vi hoppas att många vill vara med och sprida. Det är bara att höra av sig till oss om man vill använda märket, avslutar Johan.

 

Foto: Mattias Bardå. Fr. vänster - Charlie Klang (Genusvetare), Anders Asp (HR-chef), Johan Edlund (VD)